MODERN FORMATS OF STUDENTS' CREATIVITY DEVELOPMENT WITHIN THE FRAMEWORK OF SCHOOL-UNIVERSITY INTEGRATION
https://doi.org/10.34822/10.35266/2312-377X-2023-1-23-28
Abstract
The article considers modern approaches to the development of students' creativity within the framework of school-university integration. The relevance of the students’ creativity development is substantiated on the basis of the renewed Federal State Educational Standards of Basic General Education. Best
practices in development of creativity in educational institutions of Surgut and Astrakhan are highlighted. The article is intended for university teachers, teachers of secondary schools implementing students' creativity development programs.
About the Authors
Yu. R. VarlakovaRussian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Associate Professor
E-mail: varlakova_ur@surgu.ru
N. I. Krivykh
Russian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Associate Professor
E-mail: natalykr@mail.ru
References
1. Фрумин И. Д., Добрякова, М. С., Баранников К. А., Реморенко И. М. Универсальные компетентности и новая грамотность: чему учить сегодня для успеха завтра. Предварительные выводы международного
2. доклада о тенденциях трансформации школьного образования. М. : НИУ «ВШЭ», 2018. 28 с.
3. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования (утв. приказом Министерства просвещения РФ от 31 мая 2021 г. № 287). URL: https:// www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/401333920/?ysclid=lcj227m8p2830261390 (дата обращения 12.12.2022 г.).
4. Авдеенко Н. А., Демидова М. Ю., Ковалева Г. С. и др. Основные подходы к оценке креативного мышления в рамках проекта «Мониторинг формирования функциональной грамотности» // Отечественная и зарубежная педагогика. 2019.Т. 1. № 4 (61). С. 124–145.
5. Авдеенко Н. А., Денищева Л. О., Краснянская К. А. и др. Креативность для каждого: внедрение развития навыков XXI века в практику российских школ // Вопросы образования. 2018. № 4. С. 282–304.
6. Демчук А. В., Варлакова Ю. Р. Методическое сопровождение педагогов в развитии креативности школьников (из опыта реализации проекта «Креативная школа») // Междисциплинарные исследования науки и техники : сб. статей XV Междунар. науч.-практич. конф. Саратов : НОП «Цифровая наука». 2022. С. 346–351.
7. Пропп В. Я. Морфология волшебной сказки. М. : Лабиринт, 2001. 192 с.
8. Городецкий А. А., Забиров Д. Д., Коричин Д. А. и др. Справочник игропрактика : учеб.-метод. пособие. Казань : Казанский игропрактический центр, 2017. 279 с.
9. Кларин М. В. Инновации в мировой педагогике: обучение на основе исследования, игры и дискуссии (Анализ зарубежного опыта). Рига :
10. Науч.-пед. центр «Эксперимент», 1995. 176 с.
11. Эйхорн М. В. Геймификация образовательного процесса : метод. пособие. Томск, 2015. URL: https://toipkro.ru/content/files/documents/podrazdele niya/pip/geymifikatsia_obrazovatelnogo_protsessa.pdf
12. (дата обращения: 20.12.2022 г.).
13. Чатфилд T. 7 игровых способов, увлекающих ум. URL: https://www.ted.com/talks/tom_chatfield_7_ways_games_reward_the_brain/transcript?source=fa cebook&language=ru (дата обращения: 10.12.2022 г.).
Review
For citations:
Varlakova Yu.R., Krivykh N.I. MODERN FORMATS OF STUDENTS' CREATIVITY DEVELOPMENT WITHIN THE FRAMEWORK OF SCHOOL-UNIVERSITY INTEGRATION. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(1 (53)):23-28. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/10.35266/2312-377X-2023-1-23-28