Preview

Severny region: nauka, obrazovanie, kultura

Advanced search

ASSESSMENT OF THE MOTIVATION SPHERE OF MASTER’S DEGREE STUDENTS OF THE HUMANINTIES DEPARTMENT AS A MEANS FOR DETERMINING THEIR EDUCATIONAL NEEDS

https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-3-13-19

Abstract

The article dwells on the analysis of academic and professional motivation as the basis for successful students’ studying at the second stage of higher professional education. The study involved 47 first-year Master’s Degree Students of the Humanities Department of Surgut State University, studying Psychology and Pedagogy (the following Master's Degree Programs: “Psychology of Development”, “Professional Education in Engineering and Technology”, “Solutions and Practices of Modern Education”). The obtained results proved that financial reasons, the opportunity to work with people and serve them in future, the need for showing personal abilities and creativity were the leading academic and professional motives of Master’s Degree Students of the Humanities Department. Both theoretical (analysis, systematization and generalization of theoretical and research data) and empirical methods (“Competition of Motives” method) were used. The Mann – Whitney U-test was used for statistical differentiation among the experimental
groups.

About the Authors

M. E. Guzich
Surgut State University, Surgut
Russian Federation

Candidate of Sciences (Psycholoy), Associate Professor
E-mail: gyzich@mail.ru



T. A. Makarenko
Professional Orientation Center, Krasnodar
Russian Federation

 Candidate of Sciences (Pedagogy), Associate Professor

E-mail: maktmakt@yandex.ru



References

1. Попова И. В., Наумова А. А. Мотивация студентов к обучению в магистратуре как основа эффективного образовательного процесса в вузе (опыт эмпирического исследования) // Вестн. соц-полит. наук. 2020. № 19. С.15–19.

2. Леденева А. В. Профессионально-квалификационный портрет магистранта // Теорет. и приклад. аспекты современной науки. 2015. № 7–10. С. 78–81.

3. Микиденко Н. Л., Сторожева С. П. Обучение в магистратуре в образовательных стратегиях студентов-бакалавров // Профессионал. образование в современном мире. 2018. Т. 8, № 2. С. 1886–1895.

4. Макарова С. Н., Вдовина О. А. Мотивы поступления в магистратуру как фактор, формирующий социальное поведение магистрантов // Жур. пед. исслед. 2020. Т. 5, № 1. С. 93–100.

5. Дарханова Т. М., Портнягина М. А. Изучение мотивов поступления в магистратуру в области профессионального образования у студентов // Вестн. БГУ. 2017. № 7. С. 122–129.

6. Коган Е. А. Отношение к бакалавриату студентов и выпускников-менеджеров // Высшее образование сегодня. 2017. № 3. С. 64–67.

7. Тюшев Ю. В. Выбор профессии: тренинг для подростков. СПб. : Питер, 2009. 160 с.

8. Леонтьев А. Н. Лекции по общей психологии. М. : Смысл, 2000. 509 с.

9. Леонтьев А. Н. Проблемы развития психики. М. : Смысл, 2020. 576 с.

10. Леонтьев Д. А. Психология смысла : Природа, строение и динамика смысловой реальности. М. : Смысл, 2003. 709 с.

11. Асмолов А. Г. Мотив. Мотивация. Мотивировка: краткий психологический словарь. М. : МГУ, 1985. 367 с.

12. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования – магистратура по направлению подготовки 44.04.01 Педагогическое образование. URL: https://base.garant.ru/71897874/53f89421bbdaf741eb2d1ecc4ddb4c33/ (дата обращения: 26.07.2022).


Review

For citations:


Guzich M.E., Makarenko T.A. ASSESSMENT OF THE MOTIVATION SPHERE OF MASTER’S DEGREE STUDENTS OF THE HUMANINTIES DEPARTMENT AS A MEANS FOR DETERMINING THEIR EDUCATIONAL NEEDS. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2022;(3 (51)):13-19. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-3-13-19

Views: 81


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-3463 (Online)