STUDY OF PREPAREDNESS OF PRE-SCHOOL TEACHERS OF THE CITY OF SURGUT TO IMPLEMENT INCLUSIVE EDUCATION
https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-2-48-54
Abstract
The article presents the review of both the methods and the results of the study of the level of inclusive preparedness of pre-school teachers of the city of Surgut. Such preparedness is an issue due to the growing number of children with special educational needs, lack of a differentiated approach to their individual educational needs in the educational system and insufficient development of the continuity of their psychological and pedagogical support. The value of inclusive pre-school education is in arrangement of effective interaction of all educational process participants and providing conditions for successful socialization and comprehensive development of children with disabilities. A significant role in the implementation of
inclusive education is associated with training of teachers with a high level of preparedness to implement inclusive education.
About the Authors
A. M. DavydovaRussian Federation
Senior Lecturer
E-mail: kam05@bk.ru
G. G. Ulyaeva
Russian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Associate Professor
E-mail: gulnaz-ulyaeva@yandex.ru
References
1. Алехина С. В., Алексеева, М. А., Агафонова Е. Л. Готовность педагогов как основной фактор успешности инклюзивного процесса в образова-нии // Психолог. наука и образование. 2011. № 1. С. 83–92.
2. Андреева А. А., Тахаува А. К проблеме инклюзивного обучения и воспитания в детском саду // Дошкольное образование. 2012. № 6. С. 51–52.
3. Давыдова А. М. Телесно-ориентированная практика как средство психокоррекции детей с ОВЗ в условиях инклюзивного образования // Инклю-зивное образование: опыт, проблемы, взаимодействие : материалы Всерос. науч.- практич. конф. Сургут, 26 апреля 2018 г. С. 43–48.
4. Давыдова А. М. Оценка нейромоторной зрелости как необходимое условие при выборе маршрута физической реабилитации детей с ОВЗ // Совер-шенствование системы физического воспитания, спортивной тренировки, туризма, психологического сопровождения и оздоровления различных категорий населения : сб. материалов XIX Все-рос. науч.-практич. конф. с междунар. участием, Сургут,13 ноября 2020 г. С. 289–294.
5. Хохлова Н. И. Оценка включенности преподавателей общеобразовательных школ в инклюзивное образование // Северный регион: наука, образование, культура. 2018. № 2 (38). С. 81–86.
6. Хохлова Н. И. Анализ организационных проблем в современных образовательных учреждениях // Актуальные проблемы психолого-педагогического образования : материалы 2-й Всерос. очн. науч.-практич. конф. с междунар. участием 10 апреля 2019 г., 2 ч. / Сургут. гос. пед. ун-т. Сургут : СурГПУ, 2019. С. 300–304.
7. Кетриш Е. В. Готовность педагога к работе в условиях инклюзивного образования : моногр. Екатеринбург : Изд-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2018. 120 с.
8. Кузьмина О. С. Подготовка педагогов в условиях инклюзивного образования : дис. … канд. пед. наук. Омск, 2015. 319 с.
9. Инклюзивное образование: проблемы совершенствования образовательной политики и системы : материалы Междунар. конф., 19–20 июня 2008 г. Санкт-Петербург : Изд-во Рос. гос. пед. ун-та им. А. И. Герцена, 2008. 215 с.
10. Хитрюк В. В. Инклюзивная готовность как этап формирования инклюзивной культуры педагога: структурно-уровневый анализ // Вестн. Брянск. гос. ун-та. 2012. № 1-1. С. 80–84.
Review
For citations:
Davydova A.M., Ulyaeva G.G. STUDY OF PREPAREDNESS OF PRE-SCHOOL TEACHERS OF THE CITY OF SURGUT TO IMPLEMENT INCLUSIVE EDUCATION. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2022;(2 (50)):48-54. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-2-48-54