ON DEVELOPENT OF OLYMPIC CULTURE IN FUTURE PHYSICAL CULTURE AND SPORT SPECIALISTS DURING THE EDUCATIONAL PROCESS AT A HIGHER EDUCATION INSTITUTION
https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-1-73-79
Abstract
In the article, the results of the study, making the need of the olympic culture development in future physical culture and sport specialists during the educational process at higher education institutions actual, are presented. The results were obtained using: the theoretical analysis and systematization of scientific works; the analysis of federal state educational standards of higher education for undergraduate and graduate levels in "Physical culture and sport"; the analysis of the results of a specific sociological study, in which 2,838 students from 28 higher education institutions of the Russian Federation took part. It is found out that changes in the society find their way into the Olympic sport, which is increasingly commercialized and dehumanized under the influence of external conditions. This leads to a decrease in its humanistic orientation and opportunities for effective socialization and comprehensive development of the modern youth. In this regard, the issue of a wider spread of Olympism and the Olympic movement principles and values becomes more actual, especially among the younger generation. The key role in this process belongs to physical culture and sport specialists who should not only form a system of knowledge in the field of history of the Olympic Games and the Olympic Charter though their direct interaction with pupils, but also promote the youth’s following such principles and values in their every-day behavior both in sport and in real life. All the foregoing is possible in case of development of the Olympic culture among the students of physical education, which will manifest itself in the readiness to promote the fundamental values and principles of Olympism and the Olympic movement.
About the Authors
L. I. LubyshevaRussian Federation
Doctor of Sciences (Pedagogy), Professor
E-mail: fizkult@teoriya.ru
N. V. Peshkova
Russian Federation
Doctor of Sciences (Pedagogy), Associate Professor
E-mail: peshkova_nv@surgu.ru
References
1. Об утверждении Стратегии развития воспитания в Российской Федерации на период до 2025 года : распоряжение Правительства РФ от 29.05.2015. № 996-р. Доступ из СПС «КонсултантПлюс».
2. Банников А. М., Банникова Н. А. Фундаментальные принципы и ценности олимпизма и их распространение через региональные олимпийские академии // Физ. культура, спорт – наука и практика. 2016. № 1. С. 44‒51.
3. Визитей Н. Н., Манолаки В. Г. Спорт и идея олимпизма (философско-культурологический анализ проблемы) // Наука и спорт: современ. тенденции. 2013. № 1. С. 57‒68.
4. Лубышева Л. И. Олимпийская культура как основа содержания олимпийского образования. URL: http://lib.sportedu.ru /GetText.idc?TxtID=910.
5. Столяров В. И. Ценности современного олимпийского движения: идеалы и реалии // Наука в олимпийском спорте. 2014. № 3. С. 76‒82.
6. Самыгин С. И., Любецкий Н. П., Самыгин П. С. Спортивная этика и трансформация ценностей олимпийского спорта в контексте воздействия на социализацию современной российской молодежи // Гуманитар., социал.-эконом. и обществ. науки, 2016. № 6–7. С. 98‒102.
7. Олимпийская Хартия (редакция от 17.07.2020 г.). URL: https://olympic.kz/files/1600145068.pdf.
8. Баринов С. Ю. Олимпийское образование в процессе воспитания спортивно-гуманистической культуры личности // Учен. зап. ун-та им. П. Ф. Лесгафта. 2010. № 8 (66). С. 7‒13.
9. Ефременков К. Н., Ефременкова И. А., Ковылин М. М. Формирование ценностных ориентаций студентов при реализации модели олимпийского образования в условиях высшего физкультурного образования // Учен. зап. ун-та им. П. Ф. Лесгафта. 2012. № 10 (92). С. 61‒65.
10. Григорьев О. А., Стеблецов Е. А. Олимпийское образование будущих бакалавров физической культуры // Олимпизм: истоки, традиции, современность : сб. статей Всерос. с междунар. участ. очно-заочной науч-практ. конф. Воронеж : ИПЦ «Научная книга». 2017. С. 30‒31.
11. Гонежук Г. Я., Куваева А. А., Шагуч А. А. Олимпийские ценности как содержание аксиологического воспитания будущих спортивных педагогов по физической культуре и спорту // Вестн. Майкоп. гос. технолог. ун-та. 2014. № 2. С. 79‒83.
12. Горбатых О. В., Яцынин А. И. Формирование олимпийских знаний у будущих специалистов в области физической культуры и спорта на основе инфокоммуникационных технологий // Теория и практика физ. культуры. 2007. № 12. С. 30‒34.
13. Лубышева Л. И. Олимпийская культура и спорт в современном обществе // Теория и практика физ. культуры. 1999. № 12. С. 23‒25.
14. Дивинская Е. В. Олимпийское образование будущих специалистов физической культуры и спорта на основе личностно ориентированного подхода : моногр. Волгоград, 2012. 167 с.
Review
For citations:
Lubysheva L.I., Peshkova N.V. ON DEVELOPENT OF OLYMPIC CULTURE IN FUTURE PHYSICAL CULTURE AND SPORT SPECIALISTS DURING THE EDUCATIONAL PROCESS AT A HIGHER EDUCATION INSTITUTION. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2022;(1 (49)):73-79. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-1-73-79