PERSONAL CHARACTERISTICS OF TEACHERS OF MATURE AGE WITH DIFFERENT ATTITUDES TO TIME
https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-1-39-46
Abstract
The ability to manage one’s time properly is one of the most important and necessary conditions for the high quality and efficient work of teachers. In this regard, the issues of attitude to time are of the current interest. This reflects teachers’ character and personal features. The purpose of the study is to
identify personal and character features of teachers with time dependency, freedom and infantilism, as an attitude to time phenomena. The survey sample comprised 157 subject teachers of comprehensive schools of Khanty-Mansiysk, Kurgan and Sochi. The following author-developed psychodiagnostic methods were used in the research: the «Attitude to Time» scale, the «Subjective Assessment of Personality Danger Classes» questionnaire. Also, Leongard-Shmishek method was used to evaluate character accentuations. Primary descriptive statistics, comparison criteria and a multiple regression analysis were used as statistical methods. The identified regression models of the phenomena of attitude to time proved that teachers infantile in time management had high spirits, good adaptive and general abilities, cooperative behavior, responsibility and sincerity. At the same time, they were unable to stand monotonous work. Seriousness, responsibility, reliability, diligence, discipline, commitment to mutual assistance, individual work preference, awareness and good handling of one’s own abilities, which may go together with arrogance, a sense of a status and power, and pedantism were the predominant characteristcs of teachers with free attitude to time. Time dependent teachers were characterized by scrupulosity, diligence, punctuality, vigilance in details, self-discipline, combined with independence, communication selectivity, individual work and decision-making preference, commitment to fulfill specific assignments, but without taking any initiative, caring about their public standing, with proper awareness of social trends.
About the Authors
S. V. DukhnovskiiRussian Federation
Doctor of Sciences (Psychology), Professor
E-mail: dukhnovskysv@mail.ru
V. A. Mishchenko
Russian Federation
Doctor of Sciences (Pedagogy), Professor
E-mail: vam7405@mail.ru
A. V. Mironov
Russian Federation
Candidate of Sciences (Psychology), Associate Professor
E-mail: milan109@yandex.ru
References
1. Духновский С. В., Мищенко В. А., Миронов А. В. Отношение ко времени как индикатор профессионально-психологического благополучия научно-педагогических работников // Кадровик. 2022. № 1.
2. Абульханова К. А., Березина Т. Н. Время личности и время жизни. СПб. : Алетейя, 2001. 304 с.
3. Головаха Е. И., Кроник А. А. Психологическое время личности. Киев. : Наукова Думка, 1984. 207 с.
4. Зимбардо Ф., Бойд Дж. Парадокс времени. Новая психология времени, которая улучшит вашу жизнь. СПб. : Речь, 2010. 352 с.
5. Ковалев В. И. Категория времени в психологии (личностный аспект) // Категории материалистической диалектики в психологии / под ред. Л. И. Анцыферовой. М. : Наука, 1988. С. 216–230.
6. Нестерова С. Б. Теоретические подходы к понятию «психологическое время» // PEM: Psychology. Educology. Medicine. 2019. № 1. С. 159–169.
7. Горькая Ж. В. Социокультурный анализ психологии восприятия времени // Вестн. Самар. гос. ун-та. 2014. № 9. С.245–250.
8. Кравцова Я. В., Дубовицкая Т. Д., Абдуллин А. Г. Психологическое время и самоэффективность личности // Психология. Психофизиология. 2020. Т. 13. № 3. С.17–23.
9. Печерская С. А. Психологическое время как психологический аспект здоровья личности // Вестн. ун-та. 2014. № 21. С. 292–297.
10. Нестик Т. А. Групповое отношение к времени как социально-психологический феномен // Изв. Иркутск. гос. ун-та. Сер. Психология. 2015. Т. 14. С. 10–30.
11. Забелина Е. В. Время в восприятии современной молодежи: отражение культуры постмодернизма // Гуманитар. науки. 2018. № 4. С. 17–23.
12. Кузьмина О. В. Методика диагностики личностных дезорганизаторов времени // Психолог. исслед. 2011. № 6.
13. Духновский С. В. Шкала «Отношение к времени»: психометрическая характеристика и возможности использования // Личность: ресурсы и потенциал. 2021. № 4 (21). С. 59–66.
14. Куликов Л. В. Руководство к методикам диагностики личностных свойств. СПб., 2003. 49 с.
15. Духновский С. В. Психологическая надежность и кадровая безопасность (на примере государственной гражданской и муниципальной службы) : моногр. Курган : Изд-во Курган. гос. ун-та, 2018. 314 с.
Review
For citations:
Dukhnovskii S.V., Mishchenko V.A., Mironov A.V. PERSONAL CHARACTERISTICS OF TEACHERS OF MATURE AGE WITH DIFFERENT ATTITUDES TO TIME. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2022;(1 (49)):39-46. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/2312-377X-2022-1-39-46