Students’ physical education comprehensive methodology in pedagogical university using badminton and breathing practices
https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-2-6
Abstract
The conducted pedagogical research included two interrelated components: a diagnostic and analytical (testing) stage and a practice-oriented module aimed at introducing elements of the sports game “Badminton” in the structure of the physical education elective course. The researchers used comprehensive methods, including pedagogical observation, instrumental diagnostics with InBody and the Cardiovisor cardiological screening system, and mathematical and statistical analysis of the empirical data. One of the significant areas of the research was the study of the student’s body functional state based on the physical health indicators monitoring in pedagogical university. Researchers used individual physical condition maps to provide personalized consultations, recommending corrective foot arch exercises, breathing exercises, and recovery techniques.
The Cardiovisor system analyzed heart rhythm variability, revealing the students’ adaptive abilities levels and specific features of their cardiac vegetative regulation. The organizing phase of the experiment included the comprehensive methodology implementation incorporating badminton lessons, breathing practices and stretching elements. During the academic year, the students of the experimental group mastered the content of the course, aimed at the development of general endurance, coordination abilities, and functional stability of the body. The positive dynamics of the students’ physical condition testifies to the expediency of integrating such a model into educational practice. The scientific substantiation of the proposed method combining the competitive components of the sports game with the restorative-regulatory effects of breathing exercises allows us to consider it as a prospective area in the health-improving system of physical education of students in pedagogical universities.
About the Author
E. D. MitusovaRussian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Docent
References
1. Абляева А. В., Миначева А. И., Фатхутдинова Л. М. Влияние физической активности на функциональное состояние организма подростков // Международный научно-исследовательский журнал. 2022. № 11. https://doi.org/10.23670/IRJ.2022.125.4.
2. Симонян Л. А., Митусова Е. Д. Информационно- спортивные технологии, применяемые студенческой молодежью // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2023. № 4. С. 24.
3. Прошляков В. Д., Пономарева Г. В., Котова Г. В. и др. Формирование универсальных компетенций на занятиях по физическому воспитанию у студентов образовательных организаций высшего образования // Физическое воспитание и студенческий спорт. 2024. Т. 3, № 1. С. 79‒83. https://doi. org/10.18500/2782-4594-2024-3-1-79-83.
4. Пушкина В. Н., Оляшев Н. В., Борисовец Д. Р. и др. Учитель будущего: профессиональные компетенции преподавателя физической культуры // Сложность социокультурного мира современности: реалии и оптики анализа : сб. материалов XXIV науч.- практич. конф. с междунар. участием, 14–15 апреля 2022 г., г. Екатеринбург. Екатеринбург : Гуманитарный университет, 2022. С. 693‒698.
5. Венгерова Н. Н., Пискун О. Е. Соматическое здоровье студенток младших курсов высшей шко¬лы // Здоровье – основа человеческого потенциала: проблемы и пути их решения. 2022. Т. 17, № 3. С. 1315‒1320.
6. Головина Е. А., Гуренко Ю. В., Томашевская О. Б. и др. Оценка физического состояния студентов первого курса // Известия Тульского государственного университета. Физическая культура. Спорт. 2020. № 9. С. 14‒20. https://doi.org/10.24411/2305- 8404-2020-10902.
7. Грачёв А. С., Гавришова Е. В. Изучение двигательной активности студентов различных специальностей // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 5. URL: https://science-educa-tion.ru/ru/article/view?id=10080 (дата обращения: 15.05.2025).
8. Митусова Е. Д., Симонян Л. А. Мониторинг физического здоровья студентов педагогического вуза // Теория и практика физической культуры. 2024. № 12. С. 27.
9. Кубарко А. И., Власенко В. И., Переверзев В. А. и др. Использование метода обратной связи для стимулирования потребности студентов в самостоятельных занятиях физической культурой и укрепления их здоровья // Белорусский медицинский журнал. 2004. № 2. С. 60–62.
10. Фазлеева Е. В., Шалавина А. С., Васенков Н. В. и др. Состояние здоровья студенческой молодежи: тенденции, проблемы, решения // Мир науки. Педагогика и психология. 2022. Т. 10, № 5.
11. Халилова А. Ф., Деменев С. В., Финогентова Л. А. Использование мобильных физкультурно-оздоровительных технологий в процессе физического воспитания студенток вуза // Ученые запис¬ки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2021. № 6. С. 350‒354.
12. Макарова Г. А., Ачкасов Е. Е., Барановская И. Б. Биохимический контроль в спорте: основные направления повышения эффективности // Спортивная медицина: наука и практика. 2017. № 1. С. 46–52. https://doi.org/10.17238/ISSN2223-2524.2017.1.46.
Review
For citations:
Mitusova E.D. Students’ physical education comprehensive methodology in pedagogical university using badminton and breathing practices. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2025;26(2):69-76. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2025-2-6