STABILOMETRICAL STUDY OF POSTURAL BALANCE IN UNDERGRADUATE WOMEN
https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-2-13
Abstract
The article presents the results of studying postural balance features in undergraduate women of Surgut State University. The relevance of this article is due to the need of understanding the physics and individual functions of keeping upright, which reflect the adaptive features of students’ bodies, in order to make physical education more effective. According to the computer stabilometrics results, the majority of young women participating in the study, carry out their balance control using visual system. The analysis of changes in the velocity of the general center of pressure demonstrates its quite a stable state in the majority of undergraduate women. The article is intended for professionals in physical culture and sport who organize health and fitness classes for university students.
About the Authors
N. V. TashmanovaRussian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy)
K. F. Khudi
Russian Federation
Master's Degree Student
References
1. Антипина Ю. В. Исследование постурального баланса студенток под влиянием комплекса специальных упражнений // Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. 2023. № 8 (222). С. 11–15.
2. Крановиц К. С. Разбалансированный ребенок. Как распознать и справиться с нарушениями процесса обработки сенсорной информации. СПб. : Изд-во «Редактор», 2012. 396 с.
3. Епишев В. В., Рябина К. Е., Исаев А. П., Эрлих В. В. Постуральный баланс у легкоатлетов-бегунов на средние дистанции // Российский журнал биомеханики. 2017. Т. 21, № 2. С. 166–177.
4. Усачёв В. И. Оценка динамической стабилизации центра давления стоп по данным анализа векторов статокинезиграммы // Известия ЮФУ. Технические науки. 2008. № 83 (6). C. 124–128.
5. Пешкова Н. В. Спортивная ориентация студентов в процессе реализации спортизированного физического воспитания в вузе // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2016. № 4. С. 21–24.
6. Ташманова Н. В. Спортизированное физическое воспитание студентов на основе фитнес-аэробики в условиях использования электронной информационно-образовательной среды вуза : дис. … канд. пед. наук. Ростов н/Д., 2022. 177 с.
7. Щадилова И. С. «Элективные курсы по физической культуре» как основа мотивации студентов к практическим занятиям // Известия ТулГУ. Физическая культура. Спорт. 2018. № 2. С. 92–96.
8. Матвеева И. С., Усенко А. И., Карпенко М. М. Физическая культура как компенсатор снижения физической активности в современном обществе // Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. 2021. № 12 (202). С. 232–234.
9. Шутова Т. Н. Классификации фитнес-программ и технологий, их применение в физическом воспитании студентов // Известия ТулГУ. Физическая культура. Спорт. 2017. № 2. С. 116–122.
10. Мельников А. А., Смирнова П. А., Федоров А. М., Малахов М. В. Влияние силовой тренировки нижних конечностей на постуральную устойчивость физически активных девушек // Физиология человека. 2022. Т. 48, № 6. С. 76–88.
Review
For citations:
Tashmanova N.V., Khudi K.F. STABILOMETRICAL STUDY OF POSTURAL BALANCE IN UNDERGRADUATE WOMEN. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2024;25(2):115-119. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-2-13