ISSUES OF NORTHERN UNDERGRADUATES’ HEALTH PROTECTION IN THE CONTEXT OF EDUCATION DIGITALIZATION
https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-2-9
Abstract
Informational competence is one of the priority areas of modern education. However, any scientific or technological progress has inevitable negative aspects along with the certain positive ones. The purpose of the study is to evaluate the functional state of northern undergraduates when using information and communication technologies. As the result of the research, it has been found out that the students of Surgut State University are on the computer during the major part of their time. This is one of the causes for hypodynamia, obesity, and maladaptive changes in different systems of the body. The visual analyzer, the musculoskeletal system, the cardiovascular and central nervous systems suffer from considerable workload. The students have noted the increased nervousness, which may lead to malicious behavior and emotional tension. It prevents students from effective studying.
About the Authors
A. V. TostanovskyRussian Federation
Docent
O. G. Litovchenko
Russian Federation
Doctor of Sciences (Biology), Professor
S. T. Barsegyan
Russian Federation
Student
References
1. Агаджанян Н. А., Макарова И. И., Аксенова А. В., Страхов К. А. Качество жизни студентов тверского медицинского колледжа // Экология человека. 2014. № 7. С. 3–9.
2. Литовченко О. Г., Шипилова Г. Н. Адаптационные возможности сердечно-сосудистой системы подростков, проживающих в условиях Среднего Приобья // Культура. Наука. Производство. 2022. № 9. С. 35–39.
3. Шарапов А. Н., Догадкина С. Б., Кмить Г. В., Ермакова И. В., Рублева Л. В., Безобразова В. Н. Влияние компьютерных технологий обучения на вегетативную регуляцию сердечного ритма, сердечно-сосудистую и эндокринную системы организма школьников. Аналитический обзор современной зарубежной литературы // Новые исследования. 2019. № 1 (57). С. 36–48.
4. Токтарбайлы О., Шарипханов Е. Цифровизация и образование // Актуальные научные исследования в современном мире. 2019. № 6–3 (50). С. 128–135.
5. Allen D. K., Wilson T. D. Information overload:context and causes. The New Review of Information Behavior Research. 2003;4(1):31–44.
6. Валеева Г. В. Использование цифровых технологий в образовательном процессе: дилеммы, ценностные конфликты, риски // Социально-педагогические вопросы образования и воспитания : материалы Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участ., Чебоксары, 15 апреля 2021 года. Чебоксары : ИД «Среда», 2021. С. 74–77.
7. Шибкова Д. З., Байгужин П. А., Герасев А. Д., Айзман Р. И. Влияние технологий цифрового обучения на функциональные и психофизиологические ответы организма: анализ литературы // Science for education today. 2021. Т. 11, № 3. С. 125–141.
8. Яковлев Б. П., Думова Т. Б. Психолого-педагогические условия формирования личностной готовности студентов к учебной и профессиональной деятельности с позиции формирования будущего специалиста // Север и молодежь: здоровье, образование, карьера : сб. материалов Всерос. (с междунар. участием) науч.-практ. конф., Ханты-Мансийск, 19–20 ноября 2020 года. Ханты-Мансийск : Югорский государственный университет, 2020. С. 355–367.
9. Дудин М. Н., Грибок Н. Н., Горский Д. А., Дивненко О. В. Развитие информационного пространства в условиях Арктики // Актуальные проблемы социально-экономического развития России. 2017. № 3. С. 41–47.
10. Зеер Э. Ф., Церковникова Н. Г., Третьякова В. С. Цифровое поколение в контексте прогнозирования профессионального будущего // Образование и наука. 2021. Т. 23, № 6. С. 153–184.
11. Kuss Daria J., Griffiths Mark D. Internet and gaming addiction: A systematic literature review of neuroimaging studies. Brain Sci. 2012;2(3):347–374.
12. Beutel M. E., Hoch C., Woelfing K., Mueller K. W. Clinical characteristics of computer game and internet addiction in persons seeking treatment in outpatient clinic for computer game addiction. Z. Psychosom. Med. Psychother. 2011;57(1):77–90.
13. Коновалов А. А., Божкова Е. Д. Влияние современной цифровой среды на психическое здоровье // Медицинский альманах. 2021. № 1 (66). С. 6–15.
14. Weber B., Fischer T., Riedl R. Brain and autonomic nervous system activity measurement in software engineering: A systematic literature review. The Journal of Systems and Software. 2021;178:110–161.
15. Коурова О. Г., Попова Т. В., Кокорева Е. Г., Парская Н. В., Крапивина Е. А. Эколого-физиологические аспекты компьютерных технологий в образовательном процессе // Экология человека. 2019. № 7. С. 59–64.
16. Chotpitayasunondh V., Douglas K. M. How “phubbing” becomes the norm: The antecedents and consequences of snubbing via smartphone. Computers in Human Behavior. 2016;63(25):9–18.
17. Ненахов И. Г., Степкин Ю. И. Интернет-аддикция и ее профилактика. Влияние больших объемов информации на развитие и когнитивные функции обучающихся // Здоровье молодежи: новые вызовы и перспективы. Т. 5. М. : Научная книга, 2019. С. 149–165.
18. Смирнов В. В. Феномен цифровой зависимости в условиях информационного общества (социально-психологический аспект) // Высшее образование сегодня. 2019. № 4. С. 72–76.
19. Тайгибова З. А., Рабаданова А. И. Психофизиологичекие особенности лиц с интернет-аддикцией // Вестник психофизиологии. 2021. № 1. С. 67–75.
20. Sormunen M., Saaranen T., Heikkila A., Sjogren T. et al. Digital learning interventions in higher education: A scoping review. Comp. Inform. Nurs. 2020;38(12):613–624.
21. Weinstein A., Lejoyeux M. Internet addiction or excessive Internet use. Am J Drug Alcohol Abuse. 2010;36(5):277–283.
22. Carter T. Preparing Generation Z for the teaching profession. SRATE Journal. 2018;27(1):1–8.
23. Arguel A., Lockyer L., Kennedy G., Lodge J. M., Pachman M. Seeking optimal confusion: A review on epistemic emotion management in interactive digital learning environments. Interactive learning environments. 2019;27(2):200–210.
Review
For citations:
Tostanovsky A.V., Litovchenko O.G., Barsegyan S.T. ISSUES OF NORTHERN UNDERGRADUATES’ HEALTH PROTECTION IN THE CONTEXT OF EDUCATION DIGITALIZATION. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2024;25(2):82-91. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2949-3463-2024-2-9