HOBBY AS A FACTOR MAKING STUDENT’S LIFE STRUCTURED
https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-3-43-48
Abstract
The research is of high current interest as it is important to know what students’ life is in order to see their values, interests and specifics of the way of life.
The purpose of the research was to study how popular different kinds of extended activities and hobbies were popular among students. A questionnaire was developed in order to find out how often students went in for different kinds of extended activities and hobbies. The questionnaire survey was carried out in autumn and winter period after the students’ voluntary informed consent had been received. As a result of the survey one can see that a large number of students have hobbies and go in for extended activities. Most students study art and music. Just a slight share of students are keen on scientific and research activities, culture-mass work and technical creativity. This suggests the need for increasing students' interest in the above activities, promotion of science and volunteering, attraction of more students to extracurricular activities.
The results of the survey can be of interest to teachers of higher education institutions, pro-fessionals who arrange extracurricular activities for students, experts who develop educational programs for extended activities and psychologists who deal with social and age-specific issues.
About the Authors
O. G. LitovchenkoRussian Federation
Doctor of Sciences (Biology), Professor
A. V. Tostanovskii
Russian Federation
Docent
S. T. Barsegian
Russian Federation
Medical Student
References
1. Вторина Е. В. Инновационные подходы к развитию системы дополнительного профессионального образования в вузе // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2007. № 7. С. 56–61.
2. Глаголева А. В., Земская Ю. Н., Кузнецова Е. А. Образ жизни студентов российских вузов (на примере хобби и увлечений студентов ИМЭБ РУДН) // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2017. № 6–7. С. 35–37.
3. Козырева О. А., Устаев Р. М. Культура деятельности личности в контексте общепедагогических и профессионально-педагогических возможностей непрерывного образования // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2019. № 3 (72). С. 166–179.
4. Баева Е. В., Руденко А. В. Проектирование магистерской программы «Управление системой дополнительного образования детей» в логике компетентностного подхода // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2019. Т. 38. № 2. C. 295–304.
5. Тюрин Э. И. Особенности мотивации получения дополнительного профессионального образования // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. 2012. № 3. С. 77–83.
6. Марышева Ю. М. Хобби-активность среди других видов активности субъекта жизнедеятельности // XXXI Мерлинские чтения: теория, методология и практика интегрального исследования индивидуальности в современном человекознании : материалы Всерос. науч.-практ. конф., 06–08 октября 2016 г., г. Пермь. Пермский государствен-ный гуманитарно-педагогический университет. 2016. С. 240–242.
7. Литовченко О. Г., Тостановский А. В., Барсегян С. Т., Смоляк А. А. Особенности образа жизни студентов, проживающих в условиях высоких широт // Современные вопросы биомедицины. 2023. Т. 7. № 3. С. 111–121.
8. Князева Т. С. Исследование отношения между музыкальной вовлеченностью, интеллектом и успешностью обучения у студентов с разной профессиональной специализацией // Сибирский психологический журнал. 2023. № 88. С. 21–37.
9. Кузнецова С. Н., Фролова Н. В., Бокарюкина У. М., Лабазова А. В., Фролова Е. П. Исследование популярности танцевальных занятий среди молодежи // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. 2021. № 1 (51). С. 299–303.
10. Ионова О. В. Современные виды досуга студенческой молодежи // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. 2015. № 3 (35). С. 106–113.
Review
For citations:
Litovchenko O.G., Tostanovskii A.V., Barsegian S.T. HOBBY AS A FACTOR MAKING STUDENT’S LIFE STRUCTURED. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(3 (55)):43-48. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-3-43-48