ORGANIZATION AND HOLDING OF SCIENCE SCHOOLS FOR STUDENTS AT SURGUT STATE UNIVERSITY
https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-3-19-26
Abstract
The relevance of the article is due to the need of organizing students’ research ac-tivities in teams, unions and science clubs. The purpose of the article is to demonstrate the need for organization and holding students’ science schools for their efficient interaction and involvement in the research, innovation and educational activities in order to evolve, foster and support the talented youth. In the article, the authors clarified the following concepts: “a students’ science school of Sur-gut State University” and “a scientific union of Surgut State University students”. They studied and summed up experience of organizing and running science schools for students at different universities of Russia. Both in theory and in practice the authors demonstrated how students were attracted for participation in winter and summer science schools of Surgut State University.
About the Authors
E. F. NasyrovaRussian Federation
Doctor of Sciences (Pedagogy), Professor
I. V. Usoltseva
Russian Federation
Candidate of Sciences (Pedagogy), Honorary Worker of General Education of the Russian Federation
References
1. Коноплев В. В. Состояние проблемы организации научно-исследовательской деятельности студентов в практике российских вузов // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 4 (101). С. 44–47.
2. Жанбурбаева А. М., Брейтигам Э. К. Учебно-исследовательская деятельность учащихся: созда-ние эффективных педагогических условий в период пандемии // Образование и наука. 2022. Том 24. № 8. С. 33–63.
3. Ивашко М. И. Организация исследовательской деятельности студентов колледжа в ходе изучения общеобразовательных дисциплин: особенности, проблемы и пути их решения // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 2 (99). С. 116–120.
4. Строкова Т. А., Волосникова Л. М. Качество подготовки будущих педагогов к исследовательской деятельности в оценке преподавателей вуза // Образование и наука. 2017. Т. 19. № 3. С. 9–26.
5. Гирфанова Е. Ю. Стимулирование исследовательской деятельности студентов высшей школы : автореф. дисс… канд. пед. наук. Казань, 2005. 24 с.
6. Завьялов Д. А. Студенческие научные общества Санкт-Петербургского университета в конце XIX – начале XX веков : автореф. дисс… канд. ист. наук. Санкт-Петербург, 2006. 26 с.
7. Мясникова Т. В. Развитие творческого потенциала студентов учреждений среднего профессионального образования в студенческом научном обществе : автореф. дисс… канд. пед. наук. Чебоксары, 2010. 22 с.
8. Суранов В. Г. Формирование организаторской компетенции у студентов педагогического вуза в системе деятельности студенческого клуба : дисс… канд. пед. наук. Чебоксары, 2010. 243 с.
9. Митрохина А. С. Формирование производственно-технологической компетенции будущих химиков в процессе научно-исследовательской деятельности в вузе : автореф. дисс… канд. пед. наук. Рязань, 2021. 24 с.
10. Сергеева И. В. Педагогические условия использования информационных технологий в развитии исследовательских компетенций обучающихся по программе бакалавриата : автореф. дисс… канд. пед. наук. Грозный, 2020. 23 с.
11. Букаткина В. С. Гражданское, патриотическое и профессиональное воспитание студенческой молодежи в вузе: состояние, пути оптимизации // Студенческое самоуправление как основа воспитания молодежи: актуальные задачи и проблемные аспекты реализации : cб. материалов межвуз. науч.-практ. онлайн-конф., 23 декабря 2021 г., г. Москва. М. : Международ. юрид. ин-т, 2022 г. С. 5–12.
12. Хохлов А. В. Развитие у руководителей общеобразовательных организаций культуры команд-ной работы : автореф. дисс… канд. пед. наук. Челябинск, 2020. 27 с.
13. Трояк Е. Ю. Формирование готовности курсантов МЧС России к научно-исследовательской деятельности в процессе профессиональной под-готовки : автореф. дисс…. канд. пед. наук. Красноярск, 2020. 24 с.
14. Суханова Н. П. Научная школа в вузе: профессиональное становление исследователя // Наука и школа. 2020. № 2. С. 39–43.
Review
For citations:
Nasyrova E.F., Usoltseva I.V. ORGANIZATION AND HOLDING OF SCIENCE SCHOOLS FOR STUDENTS AT SURGUT STATE UNIVERSITY. Severny region: nauka, obrazovanie, kultura. 2023;(3 (55)):19-26. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/2312-377X-2023-3-19-26